lauantai 5. tammikuuta 2013

Kopsuttimet kuntoon!

Töttöröö!



Eilen se taas tapahtui, kengittäjä oli jostain syystä päästetty vapaaksi ja meillehän se suuntasi. Ehdin jo huokaista helpotuksesta kun näin että kaikki suomenhevoset oli tallissa odottamassa kengitysvuoroaan ja Sarikin ehti jo lähteä töihin. Hah, eihän tässä meitä raskeveoita kiusatakaan.

Olin niin väärässä, sillä ihan ensimmäisenä toi Arska tuli talliin ja köytti mut käytävälle... Voi ei, saatan vaan arvata mitä tästä seuraa. No kavioiden vuolua tietysti. Se ei kuulu ihan mun lempipuuhiin, kun ei tuolla vanhassa kotimaassani sitä tullut tehtyä niin usein että siihen olis mitenkään erityisesti ehtinyt ihastua.

Tänne Suomeen tullessani tolla Saijalla oli jostain syystä kauhea tarve päästä nostelemaan mun kavioitani, onneksi sentään yksi kerrallaan. Ihan helpolla en sitä päästänyt, osittain mua jännitti moinen säärien hively, ja osittain myös halusin vaan osoittaa ylivertaisuuttani, sillä eiköhän se ole kuningas itse joka päättää koska ne jalat nostetaan ja missä järjestyksessä.
Kaikesta tästä mielipiteiden vaihdosta huolimatta se Saija vaan onnistui niitä jalkoja nostelemaan sen verran, että kengittäjä pääsi niitä aina välillä vuolemaan vähän lyhyemmiksi. Eipä siinä mitään, kyllähän sen nyt jotenkin kestää...

Tänne Laitilaan tullessani samat harjoitukset jatkuivat Sarin toimesta, ja täälläkin toi kengittäjä pääsi pari kertaa ne kaviot vuolemaan. Sit kuitenkin jossain vaiheessa muistin että onhan mulla omakin tahto olemassa, ja aloin käyttäytyä sen mukaisesti! Yllättävän vähän se kengittäjä painaa siinä etujalassa kun sen jalan oikaisee oikeen kunnolla eteenpäin! Muutaman etujalan ojennuksen jälkeen kengittäjä ja Sari solmivat salaliiton, ja seuraavaa vuolukertaa varten ne jumalauta huumas mut! Siis voitteko kuvitella, aivan törkeetä huumausaineiden väärinkäyttöä!!!!

Siinä sit hämärän rajamailla ne sai mun kaikki kaviot vuoltua ja kuulemma aikaa jäi vielä ylikin, nehän olis voinut tehdä vaikka ja mitä! Onneks niillä on sentään sen verran selkärankaa ettei lähtenyt tekemään mitään överivetoja.

No nyt oli sit tarkoitus suoriutua vuolusta ilman huumeita, kun toi Sari ei ehtinyt jäädä kotiin valvomaan mun sekavaa olotilaa tän huumausainerikoksen jälkeen. Sikäli oon itse aika tyytyväinen tilanteeseen, sillä Arska ja kengittäjä teki asiat mulle aika mukavaksi, ne vuoli vaan etukaviot tällä kertaa, ettei mulla nouse ihan hirvee tatti otsaan koko touhusta. Sopii mulle, ehtii ne takakaviot vuolla myöhemminkin!

Tommoset niistä nyt tuli, harmi ettei äijät ottanut kuvia ennen vuolua, niin näkisitte eron kunnolla.



Noi suomenhevoset on niin aivokuolleita, että ne antaa ton kengittäjän tehdä vaikka mitä juttuja, ja nyt niillä sit onkin taas ihan uudet hokkikengät alla! Kelpaa kuulemma päästellä menemään vaikka vähän liukkaammillakin teillä! Meillä vapaaehtoisesti kengättömät ry:n jäsenillä on tietty talvella vähän haastavampaa, kun aina välillä on tiet vähän liukkaita niin täytyy tallustella aika rauhassa. Tosin kun kavio on vuoltu oikein, siten että kavion reunat on vähän korkeammat (kavioon muodostuu vähän semmonen kuppi) niin se pitää tosi hyvin lumella, on  kuulemma ihan ku olis hokkikengät alla! Tähän mennessä ollaan pärjätty tosi kivasti ilman kenkiä, kuten varmaan huomasitte noista supersunnuntain kuvistakin, ei paljon liukasteltu!

No, täytyypä tästä valmistautua seuraaviin ratsastusharjoituksiin, ne kuulemma taas jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti